keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Käynti Vehoniemen Automuseossa

Monipuolinen vaihtuvatarjontainen automuseo Kangasalan Vehoniemen harjulla osoitteessa Vehoniemenharjuntie 92. Tässä muutamia otoksia:

Valtavan upea American LaFrance -paloauto vuosimallia 1928. Kromia, messinkiä, käsiteltyä puuta ja kiiltävää peltiä...
Tämä mammuttimainen 12-sylinterinen Lincoln Zephyr sai aikanaan nimensä Yhdysvaltain presidentin mukaan. Keulan hymy on melkoisen leveä ja alla lähes kuorma-autokokoa olevat rättirenkaat.
Hienosti kiiltelevä Austin Healey Sprite MK2 -avoauto vuodelta 1963. Moottorin tilavuus 1,098 ja hevosvoimia 55.
Tämä vuoden 1930 Marmon Big Eight Limousine on museon arvokkaimpia autoja. 
Tästä Bemarista taitaakin kaikki oleellinen näkyä etupuskuriin nojaavasta kyltistä... 
Tähän Wäinö-kuplaan liittyy varsin erikoinen tarina. 1950-luvulla tämän auton omakseen saanti oli vaikeaa ja niinpä oululainen Väinö päätti rakentaa sellaisen osista itse. Osienkin saanti oli työlästä; pohjalevy ostettiin Volkswagenin tehtaalta Saksasta, jotkut osat löytyivät kotisuomesta ja joitakin jouduttiin valmistamaan jopa itse. Joka tapauksessa valmis autohan siitä lopulta syntyi. Nyt tämä Wäinö viettää eläkepäiviään Vehonniemessä.
Opel Kapitän vuodelta -59, oli ulkomitoiltaan hämmästyttävän iso auto. Mallin valmistus lopetettiin vuonna 1970. Kapitän oli aikanaan Opelin loisteliain automalli.
 Kapitänin vierestä löytyi aivan tavallinen kansanauto. Tämä Austin Allegro Special on vuodelta  -79. Niin ne vuodet vierivät...
Toinen kansanauto 60-luvulta. Keulan ilme taitaa tässä autossa olla leveä virnistys :)
Uskomattoman tyylikäs Mossen "Piikkinokka" suorastaan käänsi pään. Taustalla näkyy vanhan ajan sepän paja, josta tarkemmin seuraavassa kuvassa.
Tämä olikin mielenkiintoinen verstas. Huomiota kiinnittää jonkin maansiirtokoneen kampiakseli etualan pöydällä. Sellaista tuskin pystytään tässä tilassa korjaamaan :)
Sepällä näytti pajan reunustalla odottelevan vuoroaan myös tällainen moottori. Joskus tämän pajan vieressä on ollut jopa mammuttimainen panssarivaunun moottori! Ilmeisesti seppä on varsin kätevä käsistään:)
Autojen välistä löytyi myös toinen moottori. Tämä kuvan Crosley Convertiblessä ollut moottori oli ulkoapäin aikalaistensa tapaan hämmästyttävän yksinkertainen. Laturi ilmeisesti tästä puuttuu? Niin, ja se tuulettajan remmi, tietty.
Citröen D-Super 1972. Tämä DS-sarja ensiesiteltiin vuonna 1955 ja sen tekniset ratkaisut olivat ennennäkemättömät. Uutuudessa oli mm. hydropneumaattinen kuormituksen mukaan säätyvä jousitus, sekä  eräänlainen robottivaihteisto, jonka monimutkainen automatiikka huolehti itse vaihtamisesta, kytkimestä ja sopivasta kaasunkäytöstä. Ajajan tehtäväksi jäi ainoastaan pieni vaihdevivun siirtämisliike. Autossa ei ollut kytkinpoljinta ja jarrupolkimenkin tilalla oli pieni "jarrutatti". Autossa oli myös ensimmäisenä massatuotantoautona tehostetut levyjarrut, eräänlaiset lukkiutumattomat jarrut sekä ohjaustehostin. Autossa ei tarvittu renkaanvaihtoon varsinaista tunkkia, koska renkaan nostamisesta voitiin huolehtia hydropneumaattisin keinoin. Ajo-ominaisuudet olivat ennennäkemättömät mutta auton hinta oli todella kallis.

Vuonna 1957 esiteltiinkin mallista riisutumpi, mm. tavallisella vaihteistolla, ilman ohjaus- ja jarrutehostinta oleva huokeampi malli tavalliselle kansalle.

Tämä kuvan D-Super on ymmärtääkseni kuitenkin tuo Premium-varusteltu malli, jossa taitavat olla jopa lisävarusteena saatavat ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot!

 
Pieni Itävaltalainen Steyr Puch C vuodelta 1961 perustuu Fiat 500:n koriin ja tekniikkaan.
Henry J. Erittäin harvinainen amerikkalainen auto, jota valmistettiin vain vuosina 1950-1954. Korimalleja ei ehtinyt olla kuin tämä kaksiovinen sedan, jota myytiin 2,2 -litraisella 68 hevosvoimaisella moottorilla, tai hieman tehokkaammalla 2,6 -litraisella V6:lla, jossa tehoa oli 81 hevosvoimaa. Autoa myytiin kohtuuhintaisena tavallisen kansan autona. Keulan edessä oleva moottori ei liity tähän autoon.
Tämä -24 -mallin RUGBY oli todella tyylikäs.
Trabant poliisiautona! Tosin vain koulutusajoneuvona aikoinaan. Tätä pakenevan ei tarvinnut sitten ilmeisesti olla kovin vikkelä liikkeissään:))

Trabantin tekniikkaa: Eräänlaisesta muovista valmistettu kori ja 2-sylinterinen 0,6-litrainen 2-tahtimoottori, jonka teho oli mallista riippuen 23 tai 26 hevosvoimaa, ja joka tuotti kaksitahtisten tapaan valtavasti pakokaasuja varsinkin, jos bensan ja öljyn seossuhde oli hiemankin pielessä.

Viime vuosina tästä autosta on kuitenkin kaikesta huolimatta - tai ehkä juuri siitä syystä - Saksassa tullut suorastaan kulttiesine.
NSU Prinz. Pieni ja vaatimaton saksalainen auto, mutta jotenkin tämä tuntui tosi hienolta. Mallia valmistettiin vuosina 1957-1973, ja nykyisin tämä on todella harvinainen auto. Merkin valmistus päättyi vuonna 1961, jolloin se yhdistettiin - Audiin (tuolloin Auto Union), jonka viralliseksi nimeksi tulikin tuolloin vuoteen 1985 -saakka "Audi NSU Auto-Union AG".
Näyttävä ZIS 110 -edustusauto oli Neuvostoliiton lahja presidentti J. K. Paasikivelle.
Tämän auton merkkiä en muista, mutta ainakin se on komea kuin karamelli.
Flint Sports Touring. Hieno tämäkin. Puuvantein.
 





















Hienoja ajopelejä riittää. Tässä Chrysler Royal Convertible vuodelta 1937.
Ja tässä Ford de luxe Fordor V8 sedan vuodelta 1939.
  



























Tämä Rolls-Royce Silver Ghost on vuodelta 1921
Tästä keulan "flying-ladysta" Rolls-Royce tunnetaan.

























Tunnettu T-mallin Ford. Tämä oli ensimmäinen sarjavalmisteinen, tavalliselle kansalle tarkoitettu automalli. Sen ensiesittely oli vuonna 1908.
Tämä Amphicar 770 vuodelta -67 tuntui varsinaiselta Pelle Peloton -viritykseltä. Ilmeisesti se on kuitenkin maalla ja vedessäkin kulkenut. Muodoissa ainakin on veneen piirteitä.
Todella hieno Oldsmobile. Edessä olevat ilmanottoaukot suuret kuin lentokoneessa. Tämän kunniakkaan merkin valmistus lopetettiin vuonna 2004.

Taustalla näkyy museossa myytävänä olevaa pienoismalli, lelu-, tarvike-, taulu-, tekstiili- ja posliinivalikoimaa. Ikkunoiden takana on museon tasokas kahvila, jonka monet tuotteet valmistetaan museon henkeen 1900-luvun alkupuolen resepteillä.
Lopuksi vielä hauska yksityiskohta erään museoauton kojelaudasta :))






















Tässäkään ei ollut vielä kaikki. Lisäksi näyttelyt vaihtuvat jatkuvasti. Valikoimiin kuuluu lisäksi pienoismalleja, moottoripyöriä, mopoja, leluautoja, autoilutarvikkeita yms.  

MUSEOON ON ILMAINEN SISÄÄNPÄÄSY!
Todella käymisen arvoinen kohde jokaiselle autoharrastajalle. 

2 kommenttia:

  1. Tervetuloa bloggeriin. Hienoa, että tulit tänne. Olisin liittynyt lukijaksi,mutta et ollu laittanut sitä mahdollisuutta. Hienoja kuvia olet ottanut. Vanhoja autoja on kiva katsella. On muuten pakko kuunnella rouvaa kun se on niin pirun hyvä kartturi;))

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Kyllä, täällä nyt ollaan! Pikkuhiljaa kuvavalikoimaa kasvatellaan... Täytyy vielä käydä noita blogin asetuksia läpi, jos kohta jo lukijaksi pääsisit...

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!